Pages

Monday, April 14, 2014

Perpustakaan digital abad ke 21

Apa itu perpustakaan digital?

Perpustakaan digital merupakan perpustakaan di mana sebahagian besar sumber terdapat dalam format yang boleh dicapai mesin (berbanding cetakan atau filem mikro), dicapai melalui komputer. Kandungan digital boleh disimpan di situ atau dicapai melalui jaringan komputer. Dalam perpustakaan, proses pendigitalan bermula dengan katalog, kepada index berkala (periodical indexes) dan khidmat abstrak, dan kemudiannya kepada (periodicals) dan buku rujukan besar, dan akhirnya pada penerbitan buku (sumber : wikipedia )

Selain itu, konsep yang mudah untuk menggambarkan perpustakaan digital adalah kurang kertas ( baca :paperless ). Ini kerana, semua jurnal, bahan bacaan telah dimuatnaik ke internet dan pengguna boleh membaca secara terus pada alat ( baca : device) mereka. 

Selain digital library dan local library terdapat juga commercial library. Contoh bagi commercial library adalah google book.




- Buku-buku diganti dengan komputer.Menjadikan suasana pembelajaran di perpustakaan lebih canggih dan 
   berteknologi.
- Berkongsi kandungan elektronik antara sekolah (perkongsian ilmu)
- Merapatkan jurang digital antara sekolah-sekolah
- Pustakawan mendapatkan lebih banyak akses percuma kepada e-book
- Pembeliaan bahan perpustakaan mengikut pemintaan pengguna
- Memenuhi keperluan dalam menghasilkan pelajar yang berkemahiran abad ke 21 iaitu kemahiran ICT.




Sunday, April 6, 2014

Pengurusan Kualiti Menyeluruh dan formulating budget

Pada minggu lepas, ada dua topik utama yang dibincangkan. Iaitu pengurusan kualiti menyuruh dan kewangan dan peruntukan perbelanjaan.Untuk pengurusan kualiti menyeluruh(PKM) ia merupakan pembentangan dari rakan sekelas manakala kewangan pula dari Dr.Hasnah. Jadi , kita bincangkan dulu mengenai PKM.

Pengurusan Kualiti Menyeluruh(PKM)


  • prestasi adalah secara menyeluruh dan berperingkat
  • fokus kepada kepuasan pelanggan
  • tanpa sokongan pekerja, PKM tak dapat dilaksanakan
  • jika buat sesuatu perubahan, perlu lakukan yang bersesuaian.Sebagai contoh, jika perpustakaan sekolah hendak dibuka kepada orang awam, maka perlu ada juga buku yang sesuai untuk orang awam.
  • mementingkan ouput:zerodefect
  • menghargai prestasi pekerja 

Tujuan PKM : membawa perubahan menyeluruh ke arah melahirkan budaya organisasi yang cemerlang

Untuk meghasilkan pengurusan yang mantap, 3 perkara utama perlu difokuskan :

  • sistem
  • alat
  • pasukan
Di dalam sesuatu organisasi, adanya satu pasukan yang bekerja di bawah satu organisasi. Pasukan tersebut  memberi komitmen dalam menjalankan tugas, berkomunikasi antara satu sama lain dalam melaksanakan tugas dan seterusnya penyumbang kepada organisasi yang cemerlang.


sumber

formulating budget
Di sekolah peruntukan kewangan datang dari 3 sumber ini:
  • PCG
  • yuran khas ( ikut pentadbir sekolah)
  • PIBG (Persatuan ibu bapa dan guru)
PCG yang diberi oleh kementerian adalah berdasarkan kepada jumlah pelajar.Perkiraannya adalah seperti berikut :

Mari kita cuba buat perkiraan :

SMK Taman Desa Skudai : 1625 orang pelajar

*pilih jenis bantuan 1001 dan ke atas
*1625-1001 = 624 orang pelajar
*624 x RM12.00 = RM7488
*Total = RM13600 + RM7488 = RM21 088.00
Peruntukan yang diberi kepada pihak sekolah- RM20000
*Kurang RM1088 dari hasil perkiraan.

Yuran khas pula pelaksanaannya bergantung kepada pihak sekolah.

Seterusnya, pensyarah memberi kami situasi barang apa dan berapa perbelanjaan yang akan digunakan jika kita sebagai seorang guru hendak menguruskan pusat sumber yang baru. Setiap seorang hendaklah senaraikan barang beserta budget  dan kemudian membuat pembentangan ringkas(contoh seperti di bawah)



Hasil dari pembentangan dan perbincangan , saya ringkaskan senarai barang yang boleh dibeli menggunkan duit PCG: 

  • bahan bacaan : buku dan majalah (70%)
  • alat tulis, pembalut buku
  • frame gambar menteri, frame kata-kata motivasi
Untuk peralatan seperti komputer dan keceriaan duit yang digunakan adalah dari yuran PIBG. Kewangan boleh ditambah dengan mengadakan aktiviti-aktiviti seperti jualan hari kantin, jualan majalah,surat khabar, jualan kad ucapan dan kuiz.


Saturday, March 22, 2014

minggu 3 : gaya kepimpinan

#Assalamualaikum


Untuk minggu ini, sudah mula sesi pembentangan untuk tugasan ke 2.Tajuk yang dibentangkan adalah the influence of leadership style in increasing the effectiveness of resource center. Sebelum saya mengupas lebih lanjut mengenai tajuk ini, saya kongsi sedikit apa yang dibentangkan oleh rakan sekelas untuk tugasan 1. Apa yang berbeza daripada sekolah-sekolah sebelum ini, pihak perpustakaan sekolah tersebut menggunakan surat peringatan pemulangan buku untuk pelajar yang lewat memulangkan buku. Seperti yang diterangkan oleh dr.Hasnah sememangnya ini adalah satu prosedur yang perlu dilakukan namun tidak semua pusat sumber sekolah membuat pelaksanaan seperti itu. Baiklah balik semula kepada pembentangan tugasan 2.

Leadership style:




Kelas yang sebelum ni perbincangan dilakukan ke atas 4 jenis kepimpinan


  • laisezz-fair
  • authocratic
  • democratic 
  • human relation

Sebenarnya, terdapat banyak lagi jenis kepimpinan,mari kita lihat

Bagaimana pula ingat menjadi good leader?


Sekarang, mari kita bincang pula bagaimana konteks kepimpinan mempengaruhi pusat sumber.

Intipati dari pembentangan tugasan rakan menjelaskan bahawa terdapat 4 perkara utama yang perlu kita jadikan sebagai panduan dalam kepimpinan.


Plan(merancang) > Organise (susun atur) > lead (mengetuai) > evaluate (menilai)

Plan (perancangan)



  • setiap perancangan yang dijalankan perlu merujuk kepada visi dan misi sekolah dan juga pusat sumber.
  • perancangan dari segi budget juga penting, agar wang peruntukan yang dapat itu dapat diguna dengan cara yang bermanfaat.
  • Setiap perancangan yang dibuat oleh guru pusat sumber perlu berbincang dengan tuan pengetua dahulu kerana tuan pengetua adalah orang yang paling utama di carta organisasi.
Organise(susun atur)

  • Setelah perancangan dibuat dengan teratur, jadi barulah boleh segala kerja juga berjalan dengan teratur.
Lead(mengetuai)

  • Sebagai seorang pemimpin, beliau lah yang akan menjadi tonggak penggerak sesuatu tugas itu. Beliau lah yang akan mencorakkan perjalanan kerja tersebut
Evaluate(menilai)

  • Menilai adalah satu perkara yang penting yang perlu dilakukan agar kita dapat melihat sama ada cara kerja yang kita lakukan tadi memberi kesan yang baik atau tidak.
Dan, saya juga mencari sedikit maklumat dari internet dan terjumpa dengan prinsip kepimpinan ini(planning-organizing-leading-controlling).

P-O-L-C

Plan

  • involve setting objective(what need to be achieved & when) and determining course of action for this objective
  • require manager to be good decision maker
  • manager need to be aware of environmental conditions such as :economic conditions, competitor and customer
  • strategic planning-long time frame,3 or more than 3 years
  • operational planning-short range(less than a year), to develop specific action steps that support the strategic and tactical plans.
Organizing

  • developing organizational structure and assign duty to each of them to ensure the objective achieved
  • leader effectively coordinate subordinates in each department
Leading

  • involves the social and informal sources of influence that you use to inspire action taken by others
  • If manager are effective leader, than it will encourage worker to work and achieved the objective
  • a study found out that manager should understand their subordinates personalities, values, attitudes and emotions if he/she want to be an effective leader
Controlling
  • ensuring that performance does not deviate from standards(kerja yang dilakukan mengikut piawai/peraturan yang ditetapkan-apa yang saya faham)
  • Controlling consists of three steps, which include establishing performance standards, comparing actual performance against standards, and taking corrective action when necessary
  • Manager should not control the personalities,values, attitude and emotions his subordinates but more focusing on work-related activities
  • often thought in terms of financial criteria
  • effective controlling need effective plan


    Fayol juga merupakan antara salah satu prinsip kepimpinan. Ia nya menumpukan terhadap pentadbiran.Jika pekerja bekerja dengan lebih produktiviti  maka produk yang dihasilkan akan bertambah. Manakala dari segi kuasa(authorities) ia nya mempunyai tanggungjawab masing-masing.

    Remunation(penghargaan) antara elemen penting membantu ketua mengeratkan hubungan dengan pekerjanya.Penghargaan bukan sahaja dalam bentuk kebendaan tetapi juga bermakna jika ianya disampaikan dengan ucapan yang ikhlas seperti terima kasih.

    Terdapat pelbagai gaya kepimpinan  dan kita tidak boleh mengandaikan mana satu gaya yang terbaik.Ini kerana gaya kepimpinan bergantung kepada keadaan dan situasi sesebuah organisasi tersebut

    Akhir kata, gaya kepimpinan mempengaruhi kecemerlangan sesebuah Pusat Sumber itu.  

    sumber rujukan : sini





    Thursday, March 6, 2014

    kelas 2 : sambungan pembentangan dan......pembentangan saya

    #Assalamualaikum

    alhamdulillah..lega rasa dah habis bentang.

    Untuk kelas kali ini, ada  3 orang sahaja yang tinggal untuk pembentangan. Masalah yang diutarakan lebih kurang sama seperti jumlah buku yang tidak mencukupi.Yang ini sudah diceritakan dalam entri hari tu. Masalah pusat sumber sekolah yang saya pergi hari itu adalah kehilangan buku. Kebanyakan buku-buku yang hilang adalah buku rujukan dan ia nya dicuri oleh budak kelas pandai.wallahualam.Yang ni guru perpustakaan yang bagitahu. Nak atasi masalah ini sebenarnya agak susah sebab guru bukan setiap masa da di perpustakaan. Pengawas pusat sumber pula mereka kurang tegas. Salah satu cara atasi, pengawas perpustakaan akan scan pelajar tiap kali pelajar keluar dari perpustakaan. Scan pakai mata saja lah sebab nak beli alat bajet tinggi kan. Tapi itu lah,mungkin kadang-kadang pelajar ramai, lepas tu tidak bagi bagi kerjasama kat pengawas pusat sumber sebab itu lah tak dapat nak kesan pelajar yang curi buku tu. Untuk sistem automasi pula, sememangnya banyak membantu pengurusan di pusat sumber menjadi lebih berkesan dan teratur.

    Usai pembentangan, kami dikehendaki membentuk kumpulan kecil dan membincangkan mengenai 'type of leadership',  seterusnya membuat pembentangan.

    saya dan k.sarah: human relation leader

    low emphasizes on perfomances and high emphasize on people
    maksud kat sini, leader tu akan sentiasa pandang positive pada pekerja-pekerjanya. Dia percaya yang pekerja-pekerja nya jujur, bertangungjawab dan segala perkara yang positif lah. Apabila ada perbincangan, leader akan elakkan ketidaksefahaman dan membantu . Selain itu, dalam situasi ini pekerja nya sentiasa menjaga hubungan baik sesama mereka dan leader akan mengadakan aktiviti-aktiviti yang boleh mnegeratkan hubungan sesama pekerja. Leader percaya yang suasana positif dapat menghasilakn hasil kerja yang positif juga.

    leissure fair

    untuk kepimpinan yang ini pula leader dia wujud tetapi macam tak wujud.faham?maksudnya leader dia ada tetapi kewujudan leader tu macam tak memberi kesan.Dan kadang-kadang leader hanya biarkan je,atau tak ambil tahu kerja yang dibuat oleh orang bawahnya. Boleh dikatakan kebebasan diberikan lah kepada pekerja bawahnya. Apa sahaja keputusan yang dibuat oleh pekerjanya, dia akan setuju.

    Authocratic

    Autokratik ini pemertintahan ikut pucuk pimpinan . Kalau ketua kata A, A lah jawab nya. Maka nya apa-apa sahaja yang dibuat oleh pekerja bawah nya adalah atas arahan ketua tersebut.

    Demokratik.

    Kepimpinan sebegini adalah lebih seimbang iaitu dari aspek performance dan pekerja.


    Tuesday, March 4, 2014

    Kelas 1 : Slot pembentangan tugasan 1

    #assalamualaikum

    Oleh kerana, saya mendaftar agak lewat maka, maka saya diberi peluang untuk membentangkan tugasan 1 sedikit lewat iaitu pada minggu seterusnya. Alhamdulillah, sesi pembentangan agak menarik dengan pelbagai perkongisan dan masalah dari pusat sumber ( resource centre) dari rakan-rakan sekelas. Antaranya adalah masalah elektrik di mana, pusat sumber sekolah tersebut tidak dapat beroperasi dengan biasa kerana masalah itu. Selain itu, ada juga masalah seperti kelawar yang duduk hinggap di ruang-ruang tetingkap atasa dan menganggu bau serta kebersihan di kawasan perpustakaan. Dan yang hampir semua sekolah hadapi adalah masalah kekurangan buku. Sebagaimana yang ditetapkan oleh kementerian nisbah bilangan buku kepada pelajar untuk sekolah rendah adalah 1 : 15 manakala bagi pelajar sekolah menegah pula adalah 1:20. Dari segi jumlah buku ini, sebenarnya ia banyak bergantung kepada bajet yang telah diberikan untuk kemeterian.  

    Untuk memperbanyakkan lagi, jumlah dana, mungkin guru pusat sumber sendiri perlu mengambil inisiatif untuk menjalankan apa-apa sahaja aktiiviti yang boleh menjana wang tambahan. Bagi masalah kelawar yang dinyatakan tadi, adalah digalakkan pihak sekolah menghubungi bomba bagi memastikan tidak wujud lagi gangguan seperti itu. Ada satu lagi pusat sumber yang diterangkan oleh rakan kelas yang pusat sumber nya memang cantik dari sudut keceriaan dan kemas. Tetapi sayangnya tidak wujud sirkulasi (proses peminjaman dan pemulangan buku) di situ. Jadi teramatlah rugi kerana apabila dilihat kepada perkhidmatan yang perlu ada di pusat sumber  tentunya sirkulasi adalah salah satu yang wajib ada. Oleh kerana itu, pusat sumber tersebut tidak dapat berperanan sepenuhnya sebagai pusat ilmu. Selain itu, dengan adanya PAR (pembantu am rendah ) di pusat sumber, ia banyak membantu tugasan guru pusat sumber dan menjadikan pusat sumber lebih teratur dari segi kemasan buku dan sistem nya. Untuk sistem pula, masih lagi terdapat sekolah yang tidak menggunakan automasi ( seperti e-source). Puncanya adalah kerana bayarannya yang mahal.  Tetapi tidak rugi rasanya melabur untuk sesuatu mahal jika ia nya membantu kerja menjadi lebih mudah( membantu proses sirkulasi), cuma sekolah perlu pandai dalam membuat perancangan. Secara kesimpulannya, dr Hasnah menekankan bahawa apa-apa pun masalah yang berlaku , ia nya sebenarnya banyak bergantung pada pengurusannya. Jika pengurusannya dapat mengatasi masalah-masalah ini, maka 5 bintang lah saya berikan;)

    ***tambahan : dalam buku untuk isi nombor perolehan dr pesan tidak boleh tulis "" sebab buku perolehan itu rasmi( official).

    ***tambahan:perbezaan boss (aka.manager) dan ketua(leader)


    dan lagi satu yang paling saya ingat :):

    RULES
    Manager: Make it
    Leader  Break it


    sekian.