Pages

Saturday, March 22, 2014

minggu 3 : gaya kepimpinan

#Assalamualaikum


Untuk minggu ini, sudah mula sesi pembentangan untuk tugasan ke 2.Tajuk yang dibentangkan adalah the influence of leadership style in increasing the effectiveness of resource center. Sebelum saya mengupas lebih lanjut mengenai tajuk ini, saya kongsi sedikit apa yang dibentangkan oleh rakan sekelas untuk tugasan 1. Apa yang berbeza daripada sekolah-sekolah sebelum ini, pihak perpustakaan sekolah tersebut menggunakan surat peringatan pemulangan buku untuk pelajar yang lewat memulangkan buku. Seperti yang diterangkan oleh dr.Hasnah sememangnya ini adalah satu prosedur yang perlu dilakukan namun tidak semua pusat sumber sekolah membuat pelaksanaan seperti itu. Baiklah balik semula kepada pembentangan tugasan 2.

Leadership style:




Kelas yang sebelum ni perbincangan dilakukan ke atas 4 jenis kepimpinan


  • laisezz-fair
  • authocratic
  • democratic 
  • human relation

Sebenarnya, terdapat banyak lagi jenis kepimpinan,mari kita lihat

Bagaimana pula ingat menjadi good leader?


Sekarang, mari kita bincang pula bagaimana konteks kepimpinan mempengaruhi pusat sumber.

Intipati dari pembentangan tugasan rakan menjelaskan bahawa terdapat 4 perkara utama yang perlu kita jadikan sebagai panduan dalam kepimpinan.


Plan(merancang) > Organise (susun atur) > lead (mengetuai) > evaluate (menilai)

Plan (perancangan)



  • setiap perancangan yang dijalankan perlu merujuk kepada visi dan misi sekolah dan juga pusat sumber.
  • perancangan dari segi budget juga penting, agar wang peruntukan yang dapat itu dapat diguna dengan cara yang bermanfaat.
  • Setiap perancangan yang dibuat oleh guru pusat sumber perlu berbincang dengan tuan pengetua dahulu kerana tuan pengetua adalah orang yang paling utama di carta organisasi.
Organise(susun atur)

  • Setelah perancangan dibuat dengan teratur, jadi barulah boleh segala kerja juga berjalan dengan teratur.
Lead(mengetuai)

  • Sebagai seorang pemimpin, beliau lah yang akan menjadi tonggak penggerak sesuatu tugas itu. Beliau lah yang akan mencorakkan perjalanan kerja tersebut
Evaluate(menilai)

  • Menilai adalah satu perkara yang penting yang perlu dilakukan agar kita dapat melihat sama ada cara kerja yang kita lakukan tadi memberi kesan yang baik atau tidak.
Dan, saya juga mencari sedikit maklumat dari internet dan terjumpa dengan prinsip kepimpinan ini(planning-organizing-leading-controlling).

P-O-L-C

Plan

  • involve setting objective(what need to be achieved & when) and determining course of action for this objective
  • require manager to be good decision maker
  • manager need to be aware of environmental conditions such as :economic conditions, competitor and customer
  • strategic planning-long time frame,3 or more than 3 years
  • operational planning-short range(less than a year), to develop specific action steps that support the strategic and tactical plans.
Organizing

  • developing organizational structure and assign duty to each of them to ensure the objective achieved
  • leader effectively coordinate subordinates in each department
Leading

  • involves the social and informal sources of influence that you use to inspire action taken by others
  • If manager are effective leader, than it will encourage worker to work and achieved the objective
  • a study found out that manager should understand their subordinates personalities, values, attitudes and emotions if he/she want to be an effective leader
Controlling
  • ensuring that performance does not deviate from standards(kerja yang dilakukan mengikut piawai/peraturan yang ditetapkan-apa yang saya faham)
  • Controlling consists of three steps, which include establishing performance standards, comparing actual performance against standards, and taking corrective action when necessary
  • Manager should not control the personalities,values, attitude and emotions his subordinates but more focusing on work-related activities
  • often thought in terms of financial criteria
  • effective controlling need effective plan


    Fayol juga merupakan antara salah satu prinsip kepimpinan. Ia nya menumpukan terhadap pentadbiran.Jika pekerja bekerja dengan lebih produktiviti  maka produk yang dihasilkan akan bertambah. Manakala dari segi kuasa(authorities) ia nya mempunyai tanggungjawab masing-masing.

    Remunation(penghargaan) antara elemen penting membantu ketua mengeratkan hubungan dengan pekerjanya.Penghargaan bukan sahaja dalam bentuk kebendaan tetapi juga bermakna jika ianya disampaikan dengan ucapan yang ikhlas seperti terima kasih.

    Terdapat pelbagai gaya kepimpinan  dan kita tidak boleh mengandaikan mana satu gaya yang terbaik.Ini kerana gaya kepimpinan bergantung kepada keadaan dan situasi sesebuah organisasi tersebut

    Akhir kata, gaya kepimpinan mempengaruhi kecemerlangan sesebuah Pusat Sumber itu.  

    sumber rujukan : sini





    No comments:

    Post a Comment