Pages

Sunday, May 11, 2014

15 APRIL: STRUKTUR ORGANISASI & KEBERKESANNYA

Tujuan struktur organisasi direka.

-bagi memudahkan pembahagian tugas,penyusunan aktiviti penyelerasan serta menjadikan struktur organisasi   lebih berkesan.
-pengurusan dalam organisasi juga lebih teratur

Tall structure
  • peringkat hieraki yang banyak
  • antara pihak atasan dan bawahan mempunyai jurang yang jauh\
  • banyak pembahagian tugas

Flat structure
  • pengurusan luas
  • kurang hirarki
  • pekerja yang ramai perlu dikawal bawah satu pengurus




Terdapat 3 jenis struktur organisasi :

1. Functional Structure
žTerdapat unit dan sub-unit tertentu yang menjalankan tugas-tugas masing2

2. Divisional structure

-sesuai untuk syarikat-syarikat besar
-žStruktur organisasi dibahagikan kepada unit-unit kecil yang diberi kepercayaan.žPengurus setiap unit/bahagian diberi kuasa untuk menjalankan setiap fungsi dalam unit tersebut yang melibatkan produk atau pasaran

3.Adaptive structure

ada 2 jenis
Project Organisation
-ada sesuatu projek urus dalam satu kumpulan.kakitangan diambil dari functional organisation
Matrix
-kakitangan khas bertugas sepenuh masa dalam pelbagai projek.Apabila selesai kembali semula ke functional department dan akan ditarik untuk projek lain pula

Dimensi dalam struktur pengurusan

-formalization
----spesifik dan bertulis(hitam putih)
----peraturan dan prosedur dijadikan panduan dalam organisasi
----tak mudah diubah
----banyak digunakan dalam pelbagai organisasi

-centralisation
----subordinat kurang diberi peluang dalam membuat keputusan
-decentralization
----subordinat diberi peluang dalam buat keputusan


-complexity
-----banyak unit dan tugas,menjadikan organisasi tersebut kompleks
-----sukar untuk diuruskan
-----horizontal,vertical,spatial differentation

REKABENTUK ORGANISASI



Keberkesanan organisasi

dipengaruhi oleh faktor-faktor ini:
Polisi Pengurusan & fungsi yang diamalkan
Ciri-ciri Persekitaran
Ciri-ciri Pekerja
-Ciri-ciri sesebuah organisasi











No comments:

Post a Comment