Pages

Sunday, May 18, 2014

Application of Henry Fayol management theory in the management of resource centre

14 Management Principles developed by Henri Fayol

  1. DIVISION OF WORK: Kerja perlu dibahagikan untuk setiap individu dan kumpulan untuk memastikan kerja berjalan dengan efektif. Fayol menyatakan pembahagian kerja mengikut kepakaran adalah cara yang terbaik bagi pengurusan sumber manusia dalam sesuatu organisasi.
  2. AUTHORITY: Fayol mendefinasikan autoriti sebagai hak untuk memberi arahan. Sesiapa yang memberi rahan juga mempunyai tangunggjawab.                                                           
  3. DISCIPLINE: Komitmen yang diberikan oleh pekerja                                                                             
  4. UNITY OF COMMAND:Pekerja menerima arahan dari seorang pengurus sahaja.                                                                                           
  5. UNITY OF DIRECTION: Seluruh organisasi bekerja ke arah mencapai satu objektif yang sama.                                                                                                  
  6. SUBORDINATION OF INDIVIDUAL INTERESTS TO THE GENERAL INTERESTS: The interests of one person should not take priority over the interests of the organization as a whole.                                                                                                                                        
  7. REMUNERATION: Many variables, such as cost of living, supply of qualified personnel, general business conditions, and success of the business, should be considered in determining a worker’s rate of pay.                                                                                                  
  8. CENTRALIZATION: Fayol defined centralization as lowering the importance of the subordinate role. Decentralization is increasing the importance. The degree to which centralization or decentralization should be adopted depends on the specific organization in which the manager is working.                                                                                                                  
  9. SCALAR CHAIN: Managers in hierarchies are part of a chain like authority scale. Each manager, from the first line supervisor to the president, possess certain amounts of authority. The President possesses the most authority; the first line supervisor the least. Lower level managers should always keep upper level managers informed of their work activities. The existence of a scalar chain and adherence to it are necessary if the organization is to be successful.                                                                                                    
  10. ORDER: For the sake of efficiency and coordination, all materials and people related to a specific kind of work should be treated as equally as possible.                                                                          
  11. EQUITY: Kesemua pekerja diberi layanan yang sama rata                                                                                                               
  12. STABILITY OF TENURE OF PERSONNEL: Retaining productive employeesshould always be a high priority of management. Recruitment and SelectionCosts, as well as increased product-reject rates are usually associated with hiring new workers.                                                                                                 
  13. INITIATIVE: Management should take steps to encourage worker initiative, which is defined as new or additional work activity undertaken through self direction.                                                    
  14. ESPIRIT DE CORPS: Pengurusan sesuatu syarikat perlu mewujudkan sesuana harmoni dan hubungan yang baik antara pekerja.
Aplikasi pengurusan teori Fayol dalam menguruskan pusat sumber.

- guru perpustakaan dan media membahagikan tugas antara guru-guru yang menjadi ajk Setiap guru perlu menjalankan tanggungjawab dengan sepenuhnya. Sebagai contoh, guru yang menjaga bilik alat bantu mengajar, perlu sentiasa memantau keadaan bilik, memastikan guru-guru yang meminjam bahan merekod pinjaman mereka dan menyusun atur dengan baik bahan-bahan bantu mengajar yang ada.
- guru-guru perpustakaan melaksanakan tugas ke arah mencapai misi dan visi sekolah serta pusat sumber sekolah
- pengetua sekolah selaku penasihat di dalam organisasi pusat sumber, perlu sentiasa memberi sokongan dan galakan kepada guru-guru perpustakaan agar guru-guru perpustakaan dapat merasai suasana harmoni bekerja.




No comments:

Post a Comment