maksud kakitangan : individu yang bkerja di sesuatu syarikat
Azman Larut et al. (2005)
menyenaraikan 4 jenis kemahiran yang perlu ada bagi guru perpustakaan dan media:
1.Kemahiran Teknikal : berkaitan dengan prosedur dan teknik-teknik dalam mengurusan
pusat sumber
pusat sumber
2.Kemahiran Perhubungan: hubungan guru dengan guru,dan guru dengan murid.GPM
ada kemahiran memimpin dan kendalikan konflik.
ada kemahiran memimpin dan kendalikan konflik.
3.Kemahiran Konsepsi : membuat perkaitan secara menyeluruh antara pusat sumber
dan pdp
dan pdp
4.Kemahiran Komunikasi: boleh hantar, terima dan faham maklumat yang disampaian
Proses pembangunan kakitangan
- Tetapka matamat > nilai kekuatan dan kelemahan pekerja > merancang program ( guna konsultan luar atau sendiri) > nilai kebersanan program
Proses pengurusan pusat sumber
- organisasi PS
- kewangan
- fail berkait dengan PS
- urus rekod, carta-carta, jadual
- urus aktiviti
- urus keceriaan PS
- manilai dan membuat kajian tindakan
Pentingnya latihan diberikan :
- perkembangan kerja kakitangan
-membaiki tahap intelligent mereka
-tahap motivasi yang tinggi pada pekerja akan memberi kesan yang positif terhadap
prestatsi kerja
prestatsi kerja
-kurangnya latihan boleh menimbulkan kemerosotan, kurang kemahiran
-pendedahan latihan yang mendalam, bantu beri ilmu lebih dalam menguruskan PS
-pengurusan sistem fail yang teratur,mudah untuk semakan
-dari segi keceriaan, guru PS perlu berusaha menceriakan PS supaya dapat memberi impak positif untuk PS
KESIMPULAN
Latihan atau kursus satu usaha dalam memperbaiki diri individu, menambahkn ilmu seterusnya bagi guru PS dapat memberi sumbangan dalam melonjakkan kecemerlangan Pusat Sumber.
No comments:
Post a Comment