- dalam komunikasi ada yang menyampaikan dan ada yang menerima.
- proses komunikasi
- sewaktu proses komunikasi dari penyampai ke penerima, ada nya noise.Noise dikenali sebagai gangguan yang boleh menyebabkan penerima menerima menerima maklumat tidak seperti yang disampaikan oleh penyampai.
-contoh yang paling mudah dapat difahami dengan membuat aktiviti radio rosak.
-terdapat 2 jenis komunikasi dalam organisasi iaitu formal dan informal. Penggunaan cara komunikasi ini bergantung kepada cara nak tetapkan birokrasi.
formal:
1) downward where information moves from higher management to subordinate employees, (2) upward where information moves from employees to management and (3) horizontal where information is shared between peers.
Read more: http://www.businessdictionary.com/definition/formal-communication.html#ixzz31XdGgIEn
informal
Within a business environment, informal communication is sometimes called the grapevine and might be observed occurring in conversations, electronic mails, text messages and phone calls between socializing employees.
Read more: http://www.businessdictionary.com/definition/informal-communication.html#ixzz31XdSZRo7
Menjadikan komunikasi berkesan.
- tahu cara percakapan/penyampaian yang sesuai.Contoh cakap dengan orang tua perlu lebih sopan dan merendahkan suara.
Selective perception
-penerima ambil maklumat yang hujung dan maklumat yang hanya ingin difaham sahaja daripada maklumat yang disampaikan.
Semantic problem
- perkataan yang mempunyai bunyi sama tetapi maksud yang berbeza.penerima boleh salah mentafsir perkataan itu.
contoh : mosque (masjid) dan most
Komunikasi berkesan dalam organisasi.
- menerima arahan daripada ketua sahaja
-cara penyampaian yang betul jika formal seperti mengadakan mesyuarat
- kerja dapat dilaksanakan dengan baik
No comments:
Post a Comment